Sürrealizm (Gerçeküstücülük) Nedir? Ressamları Ve Eserleri

Sürrealizm (Gerçeküstücülük) Nedir Ressamları Ve Eserleri“Gerçeküstücülük akımının en güçlü imgesi, keyfi olanı en üst derecesinde gösteren imgedir” der, akımın 1938’deki sergi kataloğunun yazısındaki bir cümle. Andre Breton’un bir buyruğu gerçeküstücülüğün yolunu açmıştır: “Her şeyi bırakın. Dadayı bırakın. Karınızı bırakın… Yollara düşün”. Apollinaire’in, adını başlamasından bir süre sonra koyduğu bu akım, daha sonra 1922’den itibaren Dada’dan ayrılmıştır. Yeni akım Gerçeküstücülük’ün babası Breton, Dada’nın yıkıcı anarşisi yerine bir kod sistemini, otomatizmi, yapay yollardan yaratılan sanrıları ileri sürmüştür. Bütün bunlardan, kendisinin “belleğin yerleri” ismini verdiği kavramla birlikte bilmecemsi bir dünya ortaya çıkarmıştır. Böylece düşsel olanla gerçek olanın birbirine karışması, bilinenin bilinmeyen aracılılığıyla keşfi, uygulamasını sanatta bulur.

Öte yandan da otomatik yazı, “nefis kadavra” oyunu, hipnozun doruklarına çıkılması sanata ve hatta yazıya, resim yapmasını bilmeyenlerin karışmasına yol açmıştır. Breton’a göre, Chirico’nun “metafizik” resmi bu konuda aydınlatıcı olmuştur. Ne kumsalları, Roberto Matta’nın Psikolojik Morfolojileri, Roland Penrose’un nesneleri, Victor Brauner’in başkaldıran arke tipleri ve Rene Magritte’in (1898-1967) tehditkar babacanlığı yan yanadır. 1938’de Uluslararası Sürrealizm sergisi için, Paris Güzel Sanatlar Galerisi’nin kendisine ayrılan salonun tavanını, Duchamp 1200 kömür torbasıyla donatır. Bu gösteriye 14 ülkeden 70 sanatçı katılmıştır. Çünkü gerçeküstücülük uluslararası bir sanat hareketidir.

Bu sergide Wifredo Lam; Antillerin ürkütücü cangıllarını, Joan Miro; Mallorca kumsallarının “Takımyıldızlan”nı sergilerken, Çek sanatçı Toyen; Prag’ın Uzun Gölgelerini Sade’ın şatosuna kadar uzatmıştır. Her şeyin anahtarı vardır. Her şey iki yanlıdır. Tehlikeli bir gizlilik perdesine ve yer altı sağırlığına bürünmüştür. Gerçeküstücülük kullandığı türlü benzerliklerle, sövgülerle, hayranlıklarla, tarotlarla ve masklarla, bilinçaltının derinliklerinden üç çeyrek yüzyıldan beri resim dünyasını saran mucizeyi konular ve biçimler cümbüşünün su üstüne çıkmasını sağlamıştır.


Yorum Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.